Kalorie kolacji wigilijnej

Kalorie kolacji wigilijnejlemon 906141 960 720 300x225 Kalorie kolacji wigilijnej

Na wigilijnym stole znajdują się takie potrawy jak barszczyk z uszkami czy kapusta z grzybami, śledzie. Większość wigilijnych smakołyków ma nie tylko dużo kalorii ale i wysoką wartość odżywczą. Nie warto więc w ten dzień myśleć o kaloriach. Można za to myśleć o wprowadzeniu niektórych tych potraw do stałego menu (oczywiście nie za często, aby spożywanie ich w wigilie miało swój niebywały smaczek). Oto charakterystyka kilku potraw wigilijnych:

1. Czerwony barszcz 

Talerz barszczyku z uszkami to zaledwie 70kcal za to bogate w potas (Potas bezpośrednio związany jest z sodem i zapewnia prawidłową gospodarkę wodną organizmu. Uważa się, że jest także niezbędny do prawidłowego spalania węglowodanów i białek), żelazo (Głównym źródłem żelaza w organizmie jest hemoglobina - czerwony barwnik transportujący tlen zawarty w krwince czerwonej. Hemoglobina wiąże tlen w płucach i rozprowadza po całym organizmie, bez żelaza nie było by to możliwe. Żelazo wiąże też dwutlenek węgla w hemoglobinie i transportuje go do płuc, skąd jest on usuwany. Pierwiastek ten jest także składnikiem wielu enzymów i białek biorących udział w metabolizmie organizmu) i kwas foliowy. Reguluje różne procesy metaboliczne w organizmie, np. bierze udział jako koenzym w przenoszeniu reszt monowęglowych . Uczestniczy w syntezie puryn, pirymidyn i niektórych aminokwasów. Bierze udział w procesie podziału komórek oraz współuczestniczy z witaminą B12 w regulacji tworzenia i dojrzewania czerwonych krwinek. Niedobory kwasu foliowego prowadzą między innymi do upośledzenia funkcji układu nerwowego (nadpobudliwość i trudności w zasypianiu). Barszczyk zawiera także betaninę, która wywiera działanie antynowotworowe.

2. Śledzie w oleju bądź śmietanie

Śledzie w śmietanie są mniej kaloryczne od śledzi w oleju. 100g śledzi w śmietanie dostarcza nam 97kcal a w oleju ok. 300. Potrawa ta zawiera jednak potrzebną, szczególnie zimą, witaminę D. Śledzie zawierają cenne kwasy tłuszczowe omega3, które są niezbędne dla serca. Obniżają ciśnienie krwi, poprawiają odporność organizmu a także koncentrację. Niestety łącząc śledzie z olejem roślinnym doprowadzamy do niepełnego wykorzystywania kwasów omega3 pochodzących ze śledzi.

3. Kapusta z grzybami

Kapusta kiszona zawiera dużo witaminy C (16mg/100g) przez co wykazuje właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe, a więc wzmacnia odporność organizmu. Natomiast groch zawiera fitoestrogeny chroniące przed rakiem piersi. 100g kapusty z grzybami to ok. 80kcal, z grochem –ok.200.

4. Pierogi z kapustą

Porcja 100g dostarczy nam 170kcal, pierogi dadzą uczucie sytości a kapusta dostarczy właściwości odżywcze. Kaloryczność znacznie podniesie sos, śmietana czy tłuszcz.

5. Ryba w galarecie, Ryba smażona

Karp smażony jest bardzo kaloryczny (150g to 280kcal) i ma mniej składników odżywczych niż ryby morskie, np. łosoś. Najlepiej zjeść karpia bez skórki ze względu na toksyny w niej składowane oraz skropić karpia cytryną co spowoduje lepsze wchłanianie żelaza. Ryba gotowana w 150g ma 200kcal i lepiej zachowane kwasy tłuszczowe. W galarecie znajduje się wywar z ryb, a więc warto go zjeść choćby dla wzmocnienia paznokci i włosów.

6. Kompot z suszu

Szklanka kompotu to 200kcal, jest więc on kaloryczny jednak na pewno zdrowszy niż inne napoje. Spowodowane jest to wysoką zawartością witamin i minerałów w suszonych owocach. Warto również zjeść owoce z kompotu ze względu na błonnik regulujący przemianę materii i obniżający poziom cholesterolu we krwi.

7. Kutia

Kutia to kaloryczny smakołyk (100g to 250kcal) z pszenicy, maku, miodu, rodzynek, orzechów, migdałów oraz fig. Kaloryczność potrawy „zawdzięczamy” makowi, orzechom i migdałom, które jednak dostarczają cenne tłuszcze nienasycone. Pszenica dostarcza witaminy z grupy B i błonnik. Miód chroni przed przeziębieniami.

8. Piernik z bakaliami 

Porcja piernika to 370kcal, a wysoka wartość odżywcza zawdzięczana jest bakaliom. Suszone owoce zawierają cenne minerały i witaminy.

Nie żałujmy sobie spróbowania każdej z potraw wigilijnych, ale oczywiście w rozsądnych ilościach. Natomiast w pozostałe dni Świąt Bożego Narodzenia starajmy się jeść częściej a mało a czas między rodzinnymi odwiedzinami i przesiadywaniem za stołami warto przeznaczyć na spacery (mam nadzieję, że po zaśnieżonych ścieżkach).

O Marzena Wielgus 292 artykuły
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia. Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*