Zalecenia dietetyczne dla nastolatek

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Zalecenia dietetyczne dla nastolatek

Nie jesz śniadania, w szkole schrupiesz batonika lub słodką bułkę i dopiero po powrocie do domu zaczynasz ucztować.
Nie jesteś z siebie zadowolona bo czujesz się gruba.

Nadchodzi jednak świetna okazja, żeby to zmienić, bo zbliża się okres Wielkiego Postu. Może wykorzystasz okoliczności i zaczniesz zwracać uwagę na to co jesz?

Ale jeśli chcesz stracić zbędne kilogramy musisz uzbroić się w cierpliwość. Najlepiej będzie jeśli będziesz tracić 0,5- 1 kg tygodniowo, w innym przypadku będziesz tracić przede wszystkim wodę, a kilogramy które traciłaś z takim trudem szybko powrócą i to z nawiązką.

Nie wiesz jak się do tego zabrać?

Podziel dzienną dostawę kalorii na 4-5 posiłków zachowując odpowiednie proporcje:

  • I śniadanie 25 %
  • II śniadanie 10 %
  • Obiad 35 %
  • Podwieczorek 10 %
  • Kolacja 20 %

    lub

  • I śniadanie 25 %
  • II śniadanie 15 %
  • Obiad 40 %
  • Kolacja 20 %

Postaraj się jeść regularnie, wyznacz sobie stałe pory posiłków i pamiętaj że przerwy między posiłkami nie powinny być dłuższe niż 6 godzin, ani też krótsze niż 3,5 godziny.

Pamiętaj, że jeszcze się rozwijasz i to, jak teraz będziesz się odżywiać będzie procentowało w przyszłości. Jest to najlepszy okres, żeby nauczyć się prawidłowo odżywiać. Bardzo ważne jest wyrobienie w sobie, właśnie teraz, prawidłowych nawyków ży

ieniowych. To pozwoli ci osiągnąć zdrowie i zgrabną sylwetkę zarówno teraz jak i w przyszłości. Jeśli teraz ważysz za dużo jest to sygnał który daje Twój organizm, a który oznacza, że powinnaś zmieć sposób odżywiania.

 

Posiłki nastolatek

 

NUSEYAl1 300x128 Zalecenia dietetyczne dla nastolatek
posiłki nastolatek

Twoje posiłki powinny być urozmaicone, czyli pochodzące z podstawowych grup, takich jak: produkty zbożowe, mleko, produkty mleczne, mięso, ryby, drób, wędliny i jaja.

Owoce i warzywa są niezbędnym uzupełnieniem produktów podstawowych. Są bogatym źródłem witamin, zwłaszcza C, prowitaminy A oraz soli mineralnych i błonnika. Główne posiłki, czyli obiad, śnadanie i kolacja, powinny składać się z produktów zbożowych jak najmniej przetworzonych przemysłowo. Przynajmniej połowę pieczywa powinnaś spożywać w postaci chleba pełnoziarnistego, najlepiej typu Graham. Na obiad lub kolacje wybieraj kasze gruboziarniste (gryczana, jaglana, pęczak, jęczmienna) zawierają one wiele składników mineralnych, witamin z grupy B i błonnika.

Zwracaj również uwagę na kolorystykę twoich posiłków, często produkty o podobnej barwie zawierają te same witaminy i minerały. Zwróć uwagę np. na kolor marchwi i moreli, oba produkty są bogatym źródłem prowitaminy A i oba mają podobną barwę. Każdy posiłek powinien zawierać warzywa lub owoce oraz produkty mleczne. Nasz organizm dla prawidłowego rozwoju zarówno fizycznego jak i intelektualnego oraz do sprawnego funkcjonowania potrzebuje około 60 składników i właśnie dlatego tak ważna jest różnorodność przyjmowanych produktów.

Zwracaj uwagę na tłuszcz znajdujący się w twoich pokarmach. Całkowita ilość tłuszczu jaką powinnaś spożywać w ciągu dnia to około 50 g czyli np. 5 łyżek oleju roślinnego albo masła. To jednak nie oznacza że możemy zjeść choćby kanapki z taką ilością masła i nie przytyć, gdyż wiele produktów (mięso, wędliny, orzechy, ryby, ciasta, mleko, sery, jaja, a także w niewielkim stopniu produkty zbożowe) zawiera ukryty tłuszcz, który należy uwzględnić w tych 50 g.

Pamiętaj odchudzaj się mądrze, nie katuj swojego organizmu drakońskimi dietami. Efekt będzie zachwycający, ale krótkotrwały, a konsekwencje zdrowotne możesz odczuwać przez wiele lat. 

O Marzena Wielgus 220 artykułów
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia. Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*