Złagodzić ból mięśni po treningu

[Głosów:1    Średnia:5/5]

 

Każdy sportowiec poznał przykre skutki zbyt forsownych ćwiczeń fizycznych, które gwarantują dotkliwy ból mięśni. Również osoby, które nie zajmują się zawodowo konkretną dyscypliną sportową, lecz trenują dla samej przyjemności utrzymania dobrej kondycji bądź spalenia kalorii i pozbycia się zbędnych kilogramów, są narażone na tego typu bóle oraz urazy stawów i kości. Sam ból mięśni pojawia się najczęściej po pierwszym treningu ze względu na brak przyzwyczajenia mięśni do wysiłku fizycznego. Jednak zdarza się i tak, że pojawia się i po następnych ćwiczeniach, szczególnie wtedy, gdy są one intensywne i nadmiernie obciążają mięśnie. Czasami jest to sygnał, że należy natychmiast przerwać trening i odpocząć. Warto zatem wiedzieć, jakimi metodami można zwalczyć ból mięśni powstały wskutek wzmożonego wysiłku fizycznego.

Krótka charakterystyka

Na ból mięśni spowodowany wzmożonymi treningami używa się potocznego określenia „zakwasy”. Profesjonalnie mówi się o tzw. „kwasicy mleczanowej”, która jest naturalną odpowiedzią organizmu na wzmożony wysiłek fizyczny, który przyczynia się do gromadzenia jej w krwi oraz mięśniach, a w konsekwencji – do bólu tkanek miękkich przynależących do narządu ruchu. Jak powstają zakwasy? Podczas intensywnych treningów następuje przekształcenie glukozy w energię. Proces ten wytwarza się w mięśniach. Istnieje różny dla każdego człowieka próg mleczanowy, którego przekroczenie skutkuje wydzielaniem większej ilości kwasu mleczanowego. Pojawia się ogólne zmęczenie oraz ból w zaangażowanych w ćwiczenia partiach mięśni. Jednak nie powinno to zniechęcać do rozpoczęcia lub podejmowania dalszych treningów oraz całkowitego zrezygnowania ze sportu. Wręcz przeciwnie. Chociaż zakwasy przeważnie można odczuć już po pierwszych ćwiczeniach, to jednak każde kolejne zwiększają szanse na podniesienie progu mleczanowego bez zbytniego obciążania mięśni. Jeżeli jednak ból mięśni nie ustępuje nawet po kilkunastodniowym zaprzestaniu treningów, warto skonsultować się z lekarzem, żeby wykluczyć mikro-rozerwania włókien mięśniowych.

Zapomnij o bólu

Podstawową kwestią jest unikanie bólów mięśni, które pojawiają się po intensywnych ćwiczeniach. W utrzymaniu dobrej kondycji pomaga właściwa dieta, w której należy zupełnie wykluczyć lub ograniczyć spożywanie kofeiny, potraw z wysoką zawartością węglowodanów oraz tłuszczów nasyconych. Jak najbardziej wskazane jest przyjmowanie codziennie dużej dawki warzyw i owoców, które dostarczą niezbędnych mikroelementów. Naszym sprzymierzeńcem jest również woda, najlepiej mineralna i niegazowana, która oczyści organizm z nadmiaru kwasu mleczanowego, a także nie dopuści do odwodnienia. Ponadto nie można zapominać o krótkiej rozgrzewce przed właściwym treningiem. Przygotuje ona ciało do wzmożonego wysiłku fizycznego, który później nie spowoduje bólu mięśni. Warto również pokusić się choć o pięciominutową rozgrzewkę po samych ćwiczeniach. Jeżeli jednak nie uda się nam uniknąć bólu po forsownym treningu, to można złagodzić go aptecznymi preparatami w postaci tabletek przeciwbólowych, plastrów rozgrzewających czy specjalnych żelów:

Icemix Sztuczny Lód w aerozolu do użytku zewnętrznego, 400 ml – to środek znieczulającym, który przeznaczony jest przede wszystkim dla sportowców. Łagodzi nieprzyjemne skutki kontuzji, zwichnięć stawów, stłuczeń mięśni oraz innych urazów, znamiennych dla osób aktywnych fizycznie. Jest również stosowany w terapii krogenicznej. Jego działanie polega na uśmierzeniu bólu, dzięki błyskawicznemu obniżeniu temperatury ciała w miejscu bólu.

Naxii (Boloxen) 220 mg, 20 tabletek powlekanych – to niesteroidowy lek przeciwzapalny, który zapewnia długotrwałe działanie przeciwbólowe nawet do 12 godzin. Zawiera aktywną substancję czynną naproksen. Niezbędny do stosowania zarówno przy bólach o podłożu reumatycznym, jak i bólach mięśni.

Reumo Terapia Krem z Imbirem, 60 g – produkt leczniczy w postaci kremu, przeznaczony do wykonywania masażu okolic stawów i mięśni, rekomendowany również przy forsownych ćwiczeniach fizycznych. Przynosi natychmiastowe uczucie

 

O Marzena Wielgus 291 artykułów
Wiele rzeczy można powiedzieć o Marzenie Wielgus, ale przede wszystkim wiadomo, że są one przewidujące i doceniane, oczywiście są również precyzyjne, obiektywne i idealistyczne, ale w mniejszych dawkach i często są też rozpieszczane przez nawyki bycia agonującymi. Jednak jej uprzedzająca natura jest tym, co najbardziej lubi. Ludzie często liczą na siebie i jej spostrzegawczą naturę, szczególnie gdy potrzebują pomocy lub wsparcia. Nikt nie jest doskonały, a Marzena ma również wiele mniej pożądanych aspektów. Jej drapieżna natura i bezczelność powodują wiele pretensji i powodują, że jest co najmniej niewygodna. Na szczęście jej doceniająca natura zapewnia, że nie jest tak często.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*