Typy otyłości

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Typy otyłości

Gdy pojawia się nadwaga i otyłość powiedz stop objadaniu się i walcz o swoje zdrowie! Nadwaga i otyłość powiązane są ze złym przyjmowaniem pożywienia, czego konsekwencją jest gromadzenie się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Coraz częściej sami lub ktoś z naszych bliskich ma problem z otyłością. Gdy masa Twojego ciała przekracza 10 do 20% należnej dla Ciebie wagi masz nadwagę, jeśli przekroczy ponad 20% należnej masy ciała jest to już otyłość.

Nadmiar spożywania pokarmów wraz z brakiem ruchu, nadmiernym stresem może doprowadzić Cię do wielu schorzeń. Grozi Ci cukrzyca II typu, nadciśnienie tętnicze, choroby pęcherzyka żółciowego, choroby układu sercowo-naczyniowego, wylew, choroby stawów i dna moczanowa. Nadmierna ilość kilogramów jest niebezpieczna dla każdego i przyczynia się do zwiększenia umieralności.

Ważnym czynnikiem powodującym nadmiar wagi jest podatność genetyczna. Spośród zaburzeń dziedziczonych istotne jest odkładanie się tłuszczu w ciele i zmniejszone jego utlenianie. Ze względu na różnice fizjologiczne tłuszcz może odkładać się w różnych częściach ciała. I tak najczęściej u kobiet spotykamy otyłość typu „gruszka”, pośladkowo-udową, czyli obwodową, ginoidalną gromadząca się na biodrach i udach, a u mężczyzn dominuje otyłość typu „jabłko”, zwana centralną, wisceralną, andriodalną gromadzącą się na brzuchu. Aby określić swój WHR (waist to hip ratio) należy zmierzyć sobie obwód talii i bioder a następnie obliczyć ich stosunek dzieląc obwód w talii (cm) przez obwód bioder ( cm). Otyłość typu gruszka występuje, gdy WHR jest poniżej 0,8 dla kobiet a dla mężczyzn poniżej 1,0. Otyłość typu jabłko występuje, gdy WHR jest równy lub wyższy od 0,8 dla kobiet, zaś u mężczyzn równy lub wyższy od 1,0.

Otyłość

Gdy obwód Twojego pasa przekracza 86 cm dla kobiet lub 102 cm dla mężczyzn musisz zrzucić zbędne kilogramy. Przy takiej otyłości często występuje zespół polimetabo

VW6uQkP1 300x128 Typy otyłości
Typy otyłości

liczny łączący w sobie hiperinsulinemę, nadciśnienie krwi, dyslipidemię, hiperurykemię, podwyższone stężenie fibrynogenu, zwiększenie aktywności inhibitora 1 aktywatora plazminogenu (PAI-1) i upośledzenie tolerancji glukozy. Przy takich zaburzeniach metabolicznych często pojawiają się wcześniejsze choroby układu krążenia i cukrzycy, choroby pęcherzyka żółciowego, choroby wieńcowej i nadciśnienia tętniczego. U kobiet w okresie pomenopauzalnym również pojawia się otyłość brzuszna, czego przyczyną jest ustanie produkcji żeńskich hormonów płciowych przez jajniki. Otyłość wisceralna pojawia się, gdy żyjesz w stresie, mało ćwiczysz, spożywasz w niekontrolowanej ilości tłuszcz, cukier, słodycze, ciastka i alkohol. Odżywiając się tak, przyczyniasz się do rozwoju miażdżycy, częściej występującej w otyłości brzusznej niż pośladkowo-udowej.

Gdy Twoje ciało przybierze wygląd gruszki, częściej pojawiają się zwyrodnienia układu kostno-stawowego kończyn dolnych, dochodzi do stanów zapalnych stawów, kręgosłupa i nóg. W związku z nadmiarem ciała i gorszym przepływem krwi z kończyn dolnych, dochodzi do nadmiernego wypełnienia krwią żył i powstania żylaków podudzia. U kobiet istnieje zależność powodująca, iż wraz ze wzrostem masy ciała o 85% w stosunku do należnej wagi, wzrasta występowanie chorób stawów o 55%.

Gdy masz nadmiar kilogramów w ciele, tkanka tłuszczowa trzewna uwalnia kwasy tłuszczowe i wzrasta ich stężenie w surowicy. Poprzez palenie tytoniu i stres w wyniku stymulacji współczulnego układu nerwowego, także następuje wzrost stężenia kwasów tłuszczowych. Kwasy tłuszczowe zwiększają syntezę lipoprotein o małej gęstość i agregację płytek krwi. Zaburzenia metaboliczne powodują uszkodzenie błony wewnętrznej tętnic i wnikanie LDL (złego cholesterolu) do środka. Przy tego typu otyłości obserwujemy podwyższone stężenie trójglicerydów na czczo przy obniżeniu stężenia dobrego cholesterolu HDL. Jest to niekorzystne dla organizmu ze względu na zwiększone ryzyko miażdżycy. Takie ryzyko występuje przy wysokim wskaźniku WHR łączącym się ze zwiększeniem małych, gęstych cząsteczek LDL w osoczu.

U osób z otyłością brzuszną łatwiej rozwija się też cukrzyca. Z badań wynika, iż 80-90% osób otyłych cierpi na cukrzycę typu II. Insulina sprzyja przyrostowi masy ciała, co nasila zaburzenia metabolizmu glukozy. 

Osobom otyłym gorzej jest oddychać, cierpią na senność, kłopoty z oddychaniem, wentylacją płuc, niedokrwistość, bóle dławicowe, kołatanie serca i pocenie się, jest to tzw. zespół Pickwicka.

Aby pozbyć się zbędnych kilogramów najważniejsze jest racjonalne żywienie, zwiększenie aktywności ruchowej i pozytywne nastawienie. Najpierw stopniowo zmniejsz masę ciała do osiągnięcia prawidłowej wagi. Za prawidłowe odchudzanie uważa się ubytek 10% początkowej masy ciała. Nie zaleca się szybkiego pozbycia nadmiaru kilogramów ze względu na ryzyko ubytku beztłuszczowej masy ciała i spowolnieniu spoczynkowej przemiany materii. Osoby, które szybko zrzucają masę, szybciej ponownie tyją. Pamiętaj, aby dieta redukująca masę ciała, odpowiadała zapotrzebowaniu na białko, wielonienasycone niezbędne kwasy tłuszczowe, witaminy i związki mineralne. Utrata wagi obniży ryzyko powikłań związanych z otyłością zwłaszcza brzuszną, czyli złagodzenie czynników ryzyka schorzeń jak miażdżyca i cukrzyca. Po pierwsze, ogranicz kaloryczność spożywanych posiłków, tłuszczów zwierzęcych, cukrów prostych pod postacią słodyczy oraz alkoholu. Picie alkoholu dostarcza pustych kalorii a jego spożycie w nadmiernych ilościach zwiększa ryzyko chorób wątroby i pęcherza żółciowego. Następnie zwiększ spożycie warzyw i owoców oraz tłuszczów bogatych w kwas linolowy.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*