Suplementacja diety

Suplementacja diety
Suplementacja diety
Ocena Autora
Our Reader Score
[Total: 0 Average: 0]

Suplementacja diety

Przy złym odżywianiu się, nie dostarczasz organizmowi niezbędnych składników odżywczych, potrzebnych Twojemu organizmu do prawidłowego funkcjonowania. By zapobiec wahaniom składników i nie doprowadzić do ich niedoborów możesz stosować suplementację. Stosuje się ją jako uzupełnienie diety we wszystkie składniki pokarmowe.

Suplementacja jest to indywidualne przyjmowanie deficytowego składnika pokarmowego w postaci jedno lub wieloskładnikowych preparatów farmacueutycznych. Są to witaminy, prowitaminy, składniki mineralne, niektóre aminokwasy, nienasycone kwasy tłuszczowe. Odnajdziesz je pod postacią drażetek, proszku, kapsułek, granulek, tabletek, kropli. Preparat w formie proszku najczęściej wykorzystuje się do przygotowania koktajli odżywczo-energetycznych, zastępujących jeden lub dwa posiłki w ciągu dnia. Taki koktajl jest niskoenergetycznym posiłkiem.

Suplementację stosuje się, gdy stan fizjologiczny Twojego organizmu zwiększa zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Dzieje się tak w okresie niemowlęcym (wcześniaki potrzebują witaminy D), w okresie dziecięcym i przy intensywnym rozwoju. Wzrost zapotrzebowania na składniki mineralne występuje w okresie laktacji, zwiększa się wówczas zapotrzebowanie na wapń, żelazo, witaminy B, B12 i kwas foliowy. Kobiety w okresie rozrodczym potrzebują więcej żelaza, gdyż są zagrożone ich niedoborem. Panie stosujące doustne środki antykoncepcyjne mają zwiększone zapotrzebowanie na witaminę E, B2, B6, B12, kwas pantotenowy oraz wapń i cynk. W okresie menopauzy kobiety potrzebują witamin A, D, B6, wapnia i żelaza. Do grup zwiększonego ryzyka należą także osoby starsze, ze względu na złe wchłanianie, problemy z przewodem pokarmowym i liczne schorzenia.

Jedna z przyczyn socjo-ekonomicznych stosowania suplementacji jest wtedy, gdy prowadzisz nieodpowiedni tryb życia, masz źle zestawioną dietę, odchudzasz się, masz alergie, wciąż brak Ci czasu na posiłek i żyjesz w stresie. Osoby stosujące restrykcyjne diety mogą mieć niedobory wszystkich składników mineralnych, zwłaszcza weganie są narażeni na niedobory żelaza, cynku, jodu, witamin B2, B12, D, PP. Gdy palisz papierosy, stosujesz używki (kawa, herbata) i pijesz alkohol, obniżeniu ulega wchłanianie witaminy C, kwasu foliowego, kwasu pantotenowego, witamin A, D, E, B, B2, B6, B12, biotyny i b-karotenu.

Suplementację zaleca się w określonych sytuacjach klinicznych, przy niektórych schorzeniach, chorobach, urazach, obfitych menstruacjach, stosowaniu niektórych leków oraz przy dużym wysiłku fizycznym. 

Na rynku polskim można odnaleźć nowoczesne suplementy żywności wzbogacone o specyficzne regulatory metaboliczne. Są to substancje przyspieszające spalanie tłuszczu. Jedną z nich jest L- karnityna, która reguluje proces spalania tłuszczu i zapobiega odkładaniu się zbędnych kilogramów. Zwiększa odporność organizmu na zmęczenie i stres.

Znanym przyspieszaczem spalania tłuszczu jest herbata biała, zielona i czerwona. Biała herbata ma najsilniejsze działanie antyoksydacyjne i antymutagenne. Zapobiega powstawaniu nowotworu dzięki dużej zawartości polifenoli. Jedna szklanka białej herbaty zawiera tyle polifenoli co 12 szklanek soku pomarańczowego. Zielona herbata neutralizuje działanie wolnych rodników, chroni przed nowotworem i przed próchnicą, ma w sobie dużą ilość fluoru, obniża poziom cholesterolu, chroni przed zawałem i łagodzi stres. Zawiera dużą ilość flawonoidów i inhibitorów esterazy. Czerwona herbata reguluje proces trawienia, obniża poziom cholesterolu i cukru we krwi, zapobiega przeziębieniom, grypie i infekcjom. Liście krzewu herbacianego są skutecznym środkiem odchudzającym, w naszym sklepie odnajdziesz jego wyciąg pod nazwą Green Tea 60 kap. i Green Tea 90 kap.

Spośród dietetycznych produktów odnajdziesz także niskoenergetyczne odżywki, zioła i środki odchudzające. Gainery są to odżywki, które należy traktować wyłącznie jako uzupełnienie diety. Ułatwiają pokrycie dziennego zapotrzebowania na węglowodany i białko. Składają się w 70-80% z węglowodanów i w 20-30% z białka. Wykorzystasz je do budowy masy mięśniowej, nie zaś do odchudzania. Są one chętnie stosowane jako uzupełnienie diety przez osoby ćwiczące. Nowoczesne preparaty są wzbogacone w mikroskładniki żywności przyspieszające przemianę materii, one zapobiegają odkładaniu tkanki tłuszczowej i nasilają anabolizm.

Kwas Linowy

CLA to kwas linolowy, preparat CLA Tonalin 45 kap. i 90 kap. dostępny w naszym sklepie zwiększa lipolizę w komórkach tłuszczowych jest czynnikiem hamującym nadmierną degradację białek, przy ograniczonym odkładaniu się tkanki tłuszczowej, opóźniając procesy starzenia się skóry.

Według Kodeksu Żywnościowego FAO/WHO dzienna dawka składnika odżywczego przyjmowanego w postaci suplementu wynosi 25-100% zalecanego dziennego spożycia. Jeśli przekroczymy 100% zalecanego dziennego spożycia nie jest to już suplement.

Pamiętaj o odpowiednim stosowaniu suplementacji, gdyż niewłaściwe ich stosowanie niesie ze sobą komplikacje. Nie rezygnuj z tradycyjnego jedzenia, stosowanie suplementacji nie zawsze jest uzasadnione. Przy nadmiarze składników może dojść do przedawkowania i występowania niekorzystnych objawów. Może dojść do obniżenia wchłaniania żelaza przy nadmiarze wapnia. Ponadto nadmiar wapnia, żelaza, magnezu, cynku powoduje zmniejszone wchłanianie tetracyklin, która obniża poziom witaminy C i zmniejsza absorpcję wapnia, żelaza i cynku. br>
Prawidłowe odżywianie zapobiega stosowaniu suplementacji. Jednak gdy nie jest ono dobrze zbilansowane należy tak układać dietę, by dostarczyła wszystkich składników odżywczych. Suplementacja to uzupełnienie niedoborów, należy zmienić złe nawyki i skorygować błędy żywieniowe. Urozmaicaj swoją dietę i nie spożywaj produktów wysoko przetworzonych.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*